Luk

Sådan kan forældrene få hjælp

Hanne Elberling er tilknyttet Psykiatrifondens Rådgivning som børne- og ungepsykiater. Her fortæller hun, hvad mange forældre ringer om – og hvordan de kan få hjælp.

Billede af en telefon, hvor røret bliver taget

Hvordan kan man forstå sit barns vanskeligheder, og hvad kan man gøre ved det? Hvis barnet lider af alvorlig skolevægring, eller hvis kommunikationen mellem forældre og kommune er gået i hårdknude? Hvordan skal man forstå det kringlede system?

Forældrene skal kunne komme til os uden at føle, at det hele hviler på dem.
Hanne Elberling, rådgiver med speciale i børn og unge

Hver uge taler Hanne Elberling, speciallæge i børne- og ungdomspsykiatrien, med både forældre, lærere og støttepersoner om alt det – og meget mere. I Psykiatrifondens Rådgivning bruger hun sin ekspertise til at hjælpe de voksne med at hjælpe børnene. Forældre er nemlig eksperter på deres egne børn, men børns vanskeligheder kan kræve faglig viden og forståelse. Derfor er sparring og rådgivning vigtigt.

Viden og forståelse

"Det er godt, at forældre og andre nære kontaktpersoner søger viden og tør række ud efter hjælp med alverdens spørgsmål om børns og unges vanskeligheder. Forældrene skal kunne komme til os uden at føle, at det hele hviler på dem.”

Forældrenes spørgsmål kan være meget specifikke, fx om medicin: Hvad kan man forvente sig af dén type medicin, hvordan trapper man ud af dén type. Eller hvordan man skal forstå en diagnose og de behandlingstiltag, som man ofte ikke kender til, før barnet har brug for dem. Andre gange handler det om de symptomer, man ser hos barnet:

Psykiatrifondens rådgivning

Telefonrådgivning (tlf. 39 25 25 25)
Mandag til torsdag klokken 10-22
Fredag til søndag klokken 10-18

Chatrådgivning
Mandag klokken 18-22
Tirsdag klokken 14-22
Onsdag klokken 18-22
Torsdag klokken 14-02
Fredag klokken 14-18 og 22-02
Lørdag klokken 12-16
Søndag og helligdage klokken 12-16

Læs mere om vores rådgivningstilbud

...

”I visse tilfælde ser forældrene vanskeligheder hos barnet, som skolen ikke kan få øje på, men det kan lige så vel være omvendt. Hvis barnet skal til udredning, er der også en vigtig opgave i at hjælpe forældrene med at fortælle det på en måde, barnet kan forstå og forhåbentlig er tryg ved.”

Et kringlet system

Rigtig meget handler også om at forstå selve systemet. Mange forældre føler, at de ikke får den hjælp, de har brug for. At de simpelthen sidder fast.

”Er der usikkerheder i forhold til deres behandler eller kontakt i systemet, kan det handle om at skabe fælles forståelse. Er de utilfredse med en udredning eller behandlingsmuligheder, så forsøger jeg – i stedet for at blande mig i det konkrete forløb – at klæde dem på til den svære samtale med deres behandler. Den samtale kan hjælpe dem tilbage i systemet til de professionelle, der allerede er omkring barnet, uanset om det er i forhold til skole/institution, socialrådgiver, psykolog eller læge. For systemet kan være kringlet.”

Skolevægring fylder meget i rådgivningssamtalerne, og ofte føler forældrene sig magtesløse. Hvem gør hvad, når barnet ikke vil i skole og ikke har været det i lang tid?

”Som rådgiver kan jeg hjælpe dem til at beskrive – og skrive ned! – hvad der præcis sker i situationen, når barnet skal af sted: Hvad siger barnet, hvordan taler de med barnet om udfordringerne ved at skulle af sted eller være i skole, hvad har de afprøvet for at mindske udfordringerne, har de talt med lærerne/pædagogerne om, hvad de oplever? Dette er ofte en hjælp for både barnets og forældrenes egen forståelse af problemet og kan bruges i videreformidlingen og samarbejdet med de professionelle omkring barnet og familien. Alene dét at få ro til at tale med en udenforstående, fx mig, om udfordringerne kan hjælpe forældrene til at få overblik og forståelse for udfordringerne.”

Et tæt samarbejde

Hanne Elberling understreger, at det i rådgivningen er vigtigt at give særligt forældrene viden om og forståelse for deres muligheder for hjælp.

”Den rette hjælp omfatter oftest et tæt samarbejde mellem familien og de professionelle. Her bliver det vigtigt med fælles forståelse for barnets vanskeligheder, deres betydning for barnets og familiens kunnen i hverdagen og mulighederne for hjælp i systemet. Heldigvis er der mange i systemet, der er klar til at prøve at hjælpe barnet og familien bedst muligt.”

dreng, New Ambition

I hver skoleklasse sidder der gennemsnitligt et eller to børn, der har så omfattende psykiske lidelser, at de har brug for professionel hjælp. De får problemer med at passe skolen, de falder bagud, mister deres venner og kan til sidst slet ikke gå i...