Åbent brev: Det er afgørende, at psykiatrien bliver prioriteret

Det er afgørende, at 10-årsplanen for psykiatrien følges af et væsentligt og langsigtet finansielt løft af psykiatrien. Det skriver Psykiatrifonden, Lægeforeningen, Dansk Psykiatrisk Selskab, Børne- og Ungdomspsykiatrisk selskab og Dansk Psykolog Forening i et åbent brev til tre ministre.

Kaffekop og avis

Titel

Af Psykiatrifonden, Lægeforeningen, Dansk Psykiatrisk Selskab, Børne- og Ungdomspsykiatrisk selskab og Dansk Psykolog Forening
Dato: 24. august 2022

...

Kære finansminister Nicolai Wammen, sundhedsminister Magnus Heunicke og social- og ældreminister Astrid Krag

Vi skriver til jer, fordi der er afgørende behov for, at I prioriterer psykiatrien og forebyggelsen af psykiske lidelser højt i den kommende finanslov.

Igennem årtier har psykiatrien været underprioriteret og underfinansieret, og det har store konsekvenser for de mennesker, der har psykisk sygdom eller har symptomer på psykisk sygdom. Og det har store konsekvenser for vores samfund som helhed.

Den 24. august begynder de politiske forhandlinger om en 10-årsplan for psykiatrien. Disse forhandlinger er det politiske svar på et akut behov for at løfte psykiatrien; der er behov for en langsigtet, ambitiøs og solid plan for en hårdt presset psykiatri, der bygger på de 37 anbefalinger.

Politiske intentioner skal følges op af en solid økonomisk investering, der afspejler dette akutte behov. Flere organisationer og eksperter har peget på behov for et løft af psykiatriområdet, så vi om 10 år kommer op på en øget investering på i hvert fald 4-5 milliarder kroner årligt.

Alt andet lige, fastholdes en psykiatri, der har svært ved at få enderne til at mødes og indsatser til at virke.

Det er en god investering – for den enkelte og for samfundet.

I dag tager Finansministeriets beregninger ikke højde for de dynamiske effekter, der kommer ved en investering i bedre behandling af psykisk sygdom. Men en tidligere indsats og en bedre behandling reducerer antallet af mennesker, der får en psykisk sygdom, eller gør dem hurtigere raske og bidrager dermed til, at de kan komme videre i deres børneliv, i deres uddannelse eller deres beskæftigelse.

Hilsen

• Camilla Noelle Rathcke, formand i Lægeforeningen
  • Dea Seidenfaden, fungerende formand, Dansk Psykolog Forening
  • Merete Nordentoft, forperson for Dansk Psykiatrisk Selskab